Ear training VS sight reading.

Ear training VS sight reading.

 

Σε αυτό το άρθρο θα ασχοληθώ με το θέμα ear training Vs sight reading.

Aυτές οι δύο δεξιότητες είναι κατά τη γνώμη μου, οι κυριότερες διαφορές ανάμεσα στην δική μου γενιά τυμπανιστών και την τωρινή.

Αυτό το άρθρο σε καμία περίπτωση δεν γράφεται ούτε για λόγους νοσταλγίας , ούτε για να κουνήσω το δάχτυλο στη νέα γενιά και την προσέγγιση της. Ο λόγος που το γράφω είναι γιατί θεωρώ ότι η χρυσή τομή βρίσκετε κάπου ανάμεσα σε αυτές τις δύο προσεγγίσεις – δεξιότητες.

Ας τις αναλύσουμε ξεκινώντας από το τι σημαίνουν.

  • Εartraining . Eίναι η δεξιότητα – ικανότητα του μουσικού να μπορεί να αντιληφθεί ένα ρυθμικό/ μελωδικό σχήμα μόνο με το αυτί. Αν και η ιστορία έχει δείξει ανθρώπους με έμφυτο ear training και perfect pitch *, όπως όλες οι δεξιότητες είναι μια μελέτη που μπορεί να καλλιεργηθεί.
  • Sightreading. {Eπίσης λέγεται και Prima – Vista} Είναι η δεξιότητα του μουσικού να μπορεί άμεσα και γρήγορα να αντιλαμβάνεται και να παίζει ένα κομμάτι μουσικής διαβάζοντας το . Σε αντίθεση με το καλό ear-training  που μπορεί να είναι έμφυτο, το sight reading, καλλιεργείται μόνο με δουλειά και ασκήσεις.

Η δική μου γενιά {όσον αφορά τα κομμάτια τουλάχιστον} μεγάλωσε και εκπαιδεύτηκε σε μια εποχή χωρίς internet.

H μουσική και τα βιβλία δεν ήταν δωρεάν και τα transcriptions **σχεδόν ανύπαρκτα. Οι δάσκαλοι δε ..λιγοστοί.

Αυτό είχε σαν συνέπεια , κάθε νέος drummer που ξεκινούσε να μάθει το όργανο, να προσπαθεί με το αυτί να ανακαλύψει τι συμβαίνει σε ένα κομμάτι.

Οι περισσότεροι  ήταν αυτοδίδακτοι. Κάποιος τους μισό-έδειχνε 2-3 πράγματα , αγόραζαν ένα φτηνό drum set και ένα ζευγάρι ακουστικά και μάθαιναν να παίζουν  ότι μπορούσαν να «πιάσουν με το αυτί» από δίσκους. Και εγώ ..έτσι ακριβώς ξεκίνησα.

Ακόμα και όσοι φτάσαμε να ζητήσουμε βοήθεια από ένα δάσκαλο και μάθαμε να κάνουμε transcriptions, επειδή ακριβώς ξεκινήσαμε να δουλεύουμε με το αυτί, ποτέ δεν χάσαμε αυτό τον τρόπο ανάγνωσης και κατανόησης της μουσικής.

Σε προσωπικό επίπεδο να σας πω ότι το ear training μου ακόμα και σήμερα είναι απείρως καλύτερο από το sight reading μου.

Η σημερινή γενιά τυμπανιστών, δουλεύει αλλιώς.

Οι νέοι drummers έχουν τρομερό sight reading γιατί έμαθαν να παίζουν πάνω σε παρτιτούρα σχεδόν από την αρχή .

Είναι λογικό και καθόλου κατακριτέο. Προσωπικά σαν δάσκαλος τις χρησιμοποιώ από το 1ο τρίμηνο,  και βέβαια  αν υπήρχε το internet  και όλη αυτή η πληθώρα από transcriptions τα χρόνια που εγώ ήμουν ακόμα μαθητής , το πιο πιθανόν θα ήταν ,να έκανα το ίδιο.

Aυτό που μου «χτυπάει» όμως στον τρόπο που δουλεύει η νέα γενιά , είναι ότι ενώ μπορούν να  παίξουν σχεδόν ότι τους δώσεις σε παρτιτούρα, αν δεν δουν γραμμένη μια μουσική στο χαρτί, σπάνια θα κάτσουν να βγάλουν ένα τραγούδι με το αυτί. Αυτό έχει σαν συνέπεια να διαβάζουν αλλά να μην..ακούν.

Το ίδιο βέβαια συνέβαινε στη δική μου γενιά όταν drummers έπεφταν σε μπάντες που έπαιζαν με παρτιτούρα ή σε δουλειές όπου υπήρχαν μαέστροι. Με το που άκουγαν την λέξη «παρτιτούρα», έκλειναν το τηλέφωνο ή δεν ξαναπατούσαν για πρόβα.

Το ερώτημα είναι..τι θα συμβεί αν μας δώσει η μπάντα μας ένα κομμάτι να βγάλουμε που ΔΕΝ υπάρχει σε παρτιτούρα. Τι γίνεται σε αυτή την περίπτωση?

Όπως και βέβαια τι θα συμβεί αν έχουμε μηδενικό sight reading και πέσουμε πάνω σε μια καλή μπάντα όπου το αυτί μας απλά δεν θα είναι αρκετό και θα πρέπει να διαβάσουμε.

  • Τελικά τι είναι καλύτερο να έχει ένας μουσικός? Καλό ear training ή καλό sight reading?

 

Ο λόγος γέννησης αυτού του άρθρου είναι ακριβώς αυτό. Τι είναι τελικά καλύτερο από τα δύο να έχει ένας μουσικός.

Η άποψη μου είναι ότι καλό είναι  να τα έχει και τα δύο σε ένα ικανοποιητικό βαθμό .

Ένας καλός drummer, έχει την δυνατότητα να μπορεί να καταλάβει με το αυτί μια ηχητική φράση που θα του παίξουν /τραγουδήσουν μέσα στο studio αλλά και να μπορεί να κάνει ένα υποτυπώδες transcription σε ένα κομμάτι στην περίπτωση που δεν μπορεί να το βρει στο internet.

Ένας καλός drummer πέρα από το ότι ακούει τις αξίες , καταλαβαίνει και τις διάρκειες τους– άρα κατανοεί τις αξίες στο πραγματικό τους επίπεδο και όχι στο καθαυτό ρυθμικό, καταλαβαίνει την μελωδία και τις αλλαγές των συγχορδιών και όλα αυτά εκτός από το ότι τα «ακούει» , μπορεί και να τα αναγνωρίσει στο χαρτί.

Ένας καλός drummer προετοιμάζεται για την δυσκολότερη μπάντα που θα του τύχει. Αυτή που δεν υπάρχει καμία παρτιτούρα στο Internet από τα κομμάτια που παίζει {ίσως γιατί η μπάντα παίζει δικό της υλικό} , αλλά και για αυτή που η ορχήστρα έχει μαέστρο , τα πάντα θα είναι γραμμένα και θα πρέπει διαβάσει ενορχήστρωση.

Ένας καλός drummer είναι περισσότερο ένας ολοκληρωμένος μουσικός , παρά ένας μονοδιάστατος κρουστός.

Φυσικά υπάρχουν ειδικές ασκήσεις ανάπτυξης και για το ear training αλλά και για το sight reading.

Κάτι που θεωρώ ευτυχές είναι το γεγονός ότι μπορούμε πλέον να αναπτύξουμε και τις δύο αυτές δεξιότητες σχεδόν χωρίς να σηκωθούμε από την καρέκλα μας.

To you tube και μόνο, είναι γεμάτο από ασκήσεις μελωδικού αλλά και ρυθμικού ear training και το internet είναι γεμάτο από χιλιάδες σουπερ αναλυτικά ΔΩΡΕΑΝ transcriptions με κομμάτια από όλο το φάσμα. Κατεβάστε τα και διαβάστε τα είτε σας αρέσει το κομμάτι είτε όχι.

Προσπαθήστε να κάνετε τα δικά σας transcriptions επίσης. Αν δεν πιέσετε το αυτί σας , δεν πρόκειται να αναπτυχθεί αυτή η δεξιότητα. Ξεκινήστε με απλά κομμάτια και σιγά θα αποκτήσετε εμπιστοσύνη στο αυτί σας.

Και όπως συμβαίνει με όλα – όσο περισσότερο το κάνετε – τόσο ευκολότερο θα γίνεται. Λάθη θα συμβούν αλλά {ευτυχώς} μιλάμε για μουσική και την  αποτύπωση της στο χαρτί..όχι για χειρουργική επέμβαση να το παίρνουμε κατάκαρδα. Ακόμα και από τα λάθη μαθαίνουμε.

Να μοιραστώ επίσης την δική μου φιλοσοφία όσον αφορά την αγορά transcriptions από το Internet.

Mε χαρά θα αγοράσω ένα βιβλίο ή ακόμα και ένα transcription ενός κομματιού που κοστίζει 100 ευρώ αλλά που ξέρω ότι θα μου φάει τρεις μήνες να αποτυπώσω στο χαρτί, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα αγοράσω ένα transcription που κοστίζει 2 ευρώ και θα μου φάει 2 ώρες να γράψω μόνος μου.

Επίσης στο δικό μου μυαλό ,υπάρχουν δύο είδη transcriptions.

Το σούπερ αναλυτικό στο οποίο προσπαθούμε να αποτυπώσουμε στο χαρτί και την παραμικρή λεπτομέρεια του παιξίματος του drummer και β} το βασικό transcription , αυτό που αποτυπώνει στο χαρτί βασικά δομικά στοιχεία του τραγουδιού όπως η φόρμα , το beat , τα tutti ή kicks που τυχόν συμβαίνουν κλπ.

Το αναλυτικό απευθύνεται προς πώληση ή διανομή στο internet και το απλοικό για προσωπική μας χρήση.

Ξεκινήστε να γράφετε transcriptions λοιπόν ..αρχικά για προσωπική σας χρήση.

Ελπίζω να βοήθησα.

Βαγγέλης Μουλακάκης.

 

*Perfect Pitch : H μοναδική ικανότητα ενός ανθρώπου να μπορεί να αναγνωρίσει ή να αναπαράγει το τονικό ύψος μιας νότας .

** transcription : H αποτύπωση της μουσικής στο χαρτί.

Leave a Comment

Name*

Email* (never published)

Website

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Κλείστε ΔΩΡΕΑΝ μάθημα γνωριμίας τώρα